wtorek, 7 lutego 2012

Dopłaty - uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności

Jeżeli trafisz na coś niejasnego to serdecznie zachęcam do zadawania pytań w komentarzach poniżej - odpowiem na wszystkie w następnym artykule 


Działanie "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 jest adresowane do producentów rolnych, wytwarzających produkty rolne w ramach wspólnotowych i krajowych systemów jakości żywności. Rolnicy korzystający z działania mogą przez 5 lat ubiegać się m.in. o zwrot (do określonej kwoty) kosztów kontroli, po których wydaje się certyfikaty i świadectwa jakości oraz kosztów składek członkowskich jakie ponoszą na rzecz grup producentów.

Dopłaty może otrzymać producent rolny (osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej), wpisany do ewidencji producentów rolnych prowadzonej przez ARiMR, który nie został wykluczony z ubiegania się o pomoc na podstawie przepisów Unii Europejskiej i krajowych oraz wytwarza w ramach niżej wymienionych systemów jakości żywności produkty rolne przeznaczone do spożycia przez ludzi.
Możliwości uzyskania pomocy finansowej przysługuje rolnikom wytwarzającym produkty

a) w ramach wspólnotowych systemów jakości żywności:
  • wpisane do rejestru: Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności (GTS);
  • wpisane do rejestru oraz Chronionych Nazwy Pochodzenia i Chronionych Oznaczeń Geograficznych (ChNP-ChOG);
  •  produkcji ekologicznej,
b) w ramach krajowych, uznanych systemów jakości żywności:
  • Integrowanej Produkcji (IP);
  • Jakość -Tradycja.
Dopłata obejmuje zwrot kosztów:
 
A. kontroli, po których przeprowadzeniu wydaje się:
- certyfikat zgodności lub świadectwo jakości handlowej produktów wytwarzanych w ramach systemów GTS oraz ChNP-ChOG;
- certyfikat produkcji ekologicznej, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250 z 18.09.2008, str. 1), w załączniku XII;
- certyfikaty potwierdzające stosowanie integrowanej produkcji

W przypadku IP do kosztów objętych refundacją zalicza się:
  • koszty poniesione na uzyskanie zaświadczeń o nieprzekroczeniu w roślinach i produktach roślinnych dopuszczalnych poziomów pozostałości środków ochrony roślin, metali ciężkich, azotanów i innych pierwiastków oraz substancji szkodliwych,
  • koszty kontroli, których konieczność przeprowadzenia wynika bezpośrednio z metodyk integrowanej produkcji, a które dotyczą pobierania próbek gleby i liści, wykonywania analiz na zawartość składników pokarmowych oraz ustalania potrzeb nawozowych roślin.
- certyfikat zgodności potwierdzający, że produkty zostały wytworzone zgodnie ze specyfikacją i standardami systemu "Jakość Tradycja".
B. Składek poniesionych na rzecz grupy producentów, działającej w jednej z form organizacyjnych wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, która w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o płatność, realizowała zadania określone w załączniku nr 2 do tego rozporządzenia.
C. Zakupu specjalistycznych publikacji na temat prowadzenia produkcji integrowanej oraz zakupu pułapek feromonowych i lepowych (dotyczy tylko systemu IP), 

Maksymalna, roczna wysokość pomocy uzależniona jest od tego, w jakim systemie jakości rolnik uczestniczy. Maksymalne stawki wynoszą:
3200 zł - w systemach Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności oraz Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Oznaczeń Geograficznych.
996 zł - w systemie Produkcji ekologicznej.
2750 zł - w systemie Integrowanej Produkcji (w tym do 750 zł koszty składki na rzecz grupy producentów oraz zakupu publikacji na temat IP i zakupu pułapek feromonowych i lepowych).
1470 zł - w systemie "Jakość Tradycja".
Można jednocześnie ubiegać się (na osobnych) wnioskach o pomoc, a potem o płatność z tytułu uczestniczenia w różnych systemach jakości żywności albo w związku z wytwarzaniem różnych produktów posiadających Gwarantowaną Tradycyjną Specjalność, Chronioną Nazwę Pochodzenia lub Chronione Oznaczenie Geograficzne.
Producent rolny otrzyma wsparcie na podstawie kosztów rzeczywiście poniesionych i udokumentowanych.
Do naliczanej płatności nie będzie wliczany zapłacony podatek od towarów i usług  (VAT). Dlatego wnioskowana przez rolnika kwota płatności musi dotyczyć wyłącznie kosztów netto.
Roczna suma uzyskiwanego wsparcia nie może być wyższa niż równowartość 3000 euro na gospodarstwo. 
 
Kolejność czynności do uzyskania wsparcia
 
Wsparcie udzielane jest dwuetapowo.
  1. Złożenie wniosku o przyznanie pomocy
  2. Złożenie wniosku o płatność (w przypadku otrzymania decyzji o przyznaniu pomocy). Wnioski o płatność można składać przez 5 kolejnych lat od uprawomocnienia się decyzji o przyznaniu pomocy.
Terminy składania wniosków
1. O przyznanie pomocy: do 31 grudnia 2013 r. lub do końca dnia roboczego następującego po dniu podania do publicznej wiadomości informacji, że zapotrzebowanie na środki finansowe wynikające ze złożonych wniosków osiągnęło co najmniej 110% środków dostępnych w ramach Programu.
2. O płatność: w terminie 180 dni od dnia upływu "okresu pomocy", którego wniosek dotyczy. Każdy z wniosków o płatność składa się za miniony, tzw. "okres pomocy", obejmujący kolejne 12 miesięcy, liczone od dnia:
  • wydania certyfikatu lub świadectwa jakości, którego kopia została dołączona do wniosku o przyznanie pomocy, albo
  • od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy (jeśli załącznikiem do wniosku było oświadczenie producenta rolnego o wytwarzaniu produktów zgodnie z wymaganiami danego systemu jakości). 
  • zgłoszenia do wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa zamiaru prowadzenia integrowanej produkcji, którego kopia została dołączona do wniosku o przyznanie pomocy (dotyczy IP)
Terminy na składanie pierwszego wniosku o płatność w przypadku, gdy złożenie jest niemożliwe albo znacznie utrudnione z powodu działania siły wyższej lub wystąpienia wyjątkowych okoliczności, o których mowa w art. 47 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z dnia 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.):
W przypadku gdy złożenie pierwszego wniosku o płatność w terminie jest niemożliwe albo znacznie utrudnione z powodu działania siły wyższej lub wystąpienia wyjątkowych okoliczności (przez co  beneficjent nie będzie w stanie złożyć wniosku w terminie), beneficjent może złożyć do dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR pisemną prośbę o wydłużenie terminu na złożenie wniosku (należy przy tym uprawdopodobnić wystąpienie tej okoliczności). W takim przypadku Dyrektor Oddziału Regionalnego wydłuża termin o czas niezbędny na złożenie wniosku.
W przypadku gdy złożenie pierwszego wniosku o płatność w terminie było niemożliwe albo znacznie utrudnione z powodu działania siły wyższej lub wystąpienia wyjątkowych okoliczności (przez co beneficjent nie złożył wniosku o płatność w terminie), beneficjent może złożyć do dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR pisemną prośbę o wydłużenie terminu na złożenie wniosku (należy przy tym uprawdopodobnić, wystąpienie tej okoliczności). W takim przypadku Dyrektor Oddziału Regionalnego określa nowy termin niezbędny do dokonania tej czynności.
Zgodnie z art. 47 Komisji (WE) ust. 2 rozporządzenia nr 1974/2006: "Przypadki siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności są zgłaszane przez beneficjenta lub przez upoważnioną przez niego osobę na piśmie właściwemu organowi, wraz z odpowiednimi dowodami wystarczającymi dla właściwych organów, w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym beneficjent lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać tej czynności".
Jeżeli działanie siły wyższej lub wystąpienie wyjątkowych okoliczności miało miejsce przed datą 3 lutego 2011 r. (tj.  datą wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2011 r., Nr 13, poz. 64), to przyjmuje się tę datę za dzień, od którego beneficjent ma 10 dni na złożenie prośby do Dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR.  

Zasady dotyczące składania wniosków:
  • Wnioski dotyczące ChNP-ChOG i GTS (o pomoc i o płatność) składa się osobno dla każdego produktu.
  • Wnioski dotyczące Rolnictwa ekologicznego, Integrowanej Produkcji i systemu "Jakość Tradycja" (o pomoc i o płatność) składa się łącznie dla wszystkich produktów.
  • Wnioski składa się (osobiście lub w wysyłając pocztą) do dyrektora oddziału regionalnego (OR) ARiMR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę producenta rolnego.
  • Wraz z prawidłowo wypełnionym i podpisanym formularzem wniosku należy złożyć wszystkie wymagane załączniki.
Wymagane załączniki do wniosków o przyznanie pomocy

 Wraz z wypełnionym formularzem wniosku należy złożyć wymagane załączniki, którymi są:
w przypadku ChNP-ChOG, GTS:
  • kopia ważnego certyfikatu zgodności wydanego przez jednostkę certyfikującą upoważnioną i podaną we wniosku o rejestrację w rozumieniu przepisów o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych, albo ważnego świadectwa jakości wydanego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, potwierdzających zgodność procesu produkcji produktu posiadającego chronioną nazwę pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne lub gwarantowaną tradycyjną specjalność ze specyfikacją albo
  • oświadczenie producenta rolnego o wytwarzaniu produktów zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 509/2006 (dotyczy Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności) albo nr 510/2006 (dotyczy Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Oznaczeń Geograficznych).
w przypadku Produkcji ekologicznej:
  • kopia ważnego certyfikatu, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250 z 18.09.2008, str. 1, z późn. zm.), w załączniku XII, wydanego przez upoważnioną jednostkę certyfikującą, albo 
  • oświadczenie producenta rolnego o wytwarzaniu produktów w okresie konwersji zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającym rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.
w przypadku systemu IP:
  • kopia ważnego zgłoszenia do wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa zamiaru prowadzenia integrowanej produkcji
w przypadku systemu "Jakość Tradycja":
  • kopia ważnego certyfikatu zgodności potwierdzającego, że produkty zostały wytworzone zgodnie ze specyfikacją i standardami systemu "Jakość Tradycja", wydanego przez upoważnioną jednostkę certyfikującą albo
  • oświadczenie o wytwarzaniu produktów zgodnie ze specyfikacją i standardami systemu "Jakość Tradycja".
Oświadczenia, o których mowa wyżej powinny uwzględniać: produkty i rodzaj produkcji, jakie zostały objęte systemem kontroli, dane jednostki certyfikującej, do której producent rolny zgłosił się oraz datę objęcia systemem kontroli.
 
Wymagane załączniki do wniosków o płatność

 Wraz z wypełnionym formularzem wniosku należy złożyć wymagane załączniki, którymi są:
w przypadku ChNP-ChOG, GTS:
  • kopia certyfikatu zgodności wydanego przez jednostkę certyfikującą upoważnioną i podaną we wniosku o rejestrację w rozumieniu przepisów ustawy o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych, wydanego lub ważnego co najmniej przez 6 miesięcy w okresie, za który jest składany wniosek albo
  • kopia świadectwa jakości wydanego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Świadectwo powinno być wydane w okresie, za który jest składany wniosek.
w przypadku Produkcji ekologicznej:
  • kopia certyfikatu, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli (Dz. Urz. UE L 250 z 18.09.2008, str. 1), w załączniku XII, wydanego lub ważnego co najmniej przez 6 miesięcy w okresie, za który jest składany wniosek.
W przypadku systemu IP:
  • kopia certyfikatu potwierdzającego stosowanie integrowanej produkcji, związanego z okresem, za który jest składany wniosek o płatność.
w przypadku systemu "Jakość Tradycja":
  • kopia certyfikatu zgodności potwierdzającego, że produkty zostały wytworzone zgodnie ze specyfikacją i standardami systemu "Jakość Tradycja", wydanego przez upoważnioną jednostkę certyfikującą, wydanego lub ważnego co najmniej przez 6 miesięcy w okresie, za który jest składany wniosek.
Niezależnie od systemu jakości:
  • dowody księgowe potwierdzające poniesienie kosztów objętych refundacją w ramach tego działania;
  • Wypełniony formularz W-2A/140 (udostępniony przez ARiMR) - oryginał zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych lub jego kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji.

    UWAGA: wymaganie złożenia "zestawienia" dotyczy wnioskodawców, którzy złożyli wniosek o przyznanie pomocy nie wcześniej niż w dniu wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2011 r., Nr 13, poz. 64) (tj. 3 lutego 2011 r.) i na podstawie odrębnych przepisów nie są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
    Jeżeli wnioskodawca ubiegający się o płatność obowiązany jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a wniosek o przyznanie pomocy złożył nie wcześniej niż 3 lutego 2011 r., to powinien każde zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych uwzględniać w oddzielnym systemie rachunkowości, a składane wraz z wnioskiem o płatność kopie dowodów księgowych powinny być opatrzone adnotacją wskazującą numer rachunku analitycznego lub kodu rachunkowego.    
Wsparcia nie otrzyma producent, który:
  • nie posiada numeru w ewidencji producentów rolnych prowadzonej przez ARiMR, nie jest w okresie oczekiwania na nadanie numeru, oraz nie złożył wniosku o nadanie numeru równocześnie z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach tego działania;
  • nie będzie w stanie przedłożyć wymaganych dokumentów potwierdzających uczestnictwo w danym systemie jakości żywności;
  • został wykluczony na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) oraz innych przepisów wydanych w trybie tego rozporządzenia;
  • otrzymał od ARiMR decyzję przyznającą rentę strukturalną;
  • ubiegając się o płatność  - nie przedstawi dowodów księgowych potwierdzających poniesienie kosztów, na podstawie których obliczana jest wysokość wsparcia, albo uniemożliwi przeprowadzenie u siebie kontroli na miejscu,  albo należy do organizacji producentów, o której mowa w art. 122 i 125 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") (DZ. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. Zm.) ponoszącej z funduszu operacyjnego w ramach programu operacyjnego koszty, stanowiące podstawę do obliczenia płatności.
  • Ponadto ARiMR odrzuci wniosek złożony poza terminem przyjmowania wniosków, oraz odmówi przyznania pomocy, jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku okaże się, że limit środków finansowych przeznaczony na to działanie PROW 2007-2013 został wyczerpany. 

Pobierz wnioski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz